پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 182036
ذوق‌زدگي براي ۱۹ ماه بدعهدي آمريکا!
تاریخ انتشار : 1394/04/13 10:14:46
نمایش : 1018
اظهار ذوق‌زدگي برخي روزنامه‌ها درباره آزادي ۱۳ تن طلاي ايران در حالي است که اين محموله بايد طبق توافق ژنو و ۱۹ ماه پيش به ايران مي‌رسيد.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، روزنامه‌هايي مانند ايران، اعتماد، آرمان، شهروند، فرهيختگان، ۷ صبح و... روز پنج‌شنبه با ذوق‌زدگي، آزادي ۱۳ تن طلا خريداري شده ايران را تبديل به تيتر اول خود کردند. رئيس بانک مرکزي در اين باره گفته بود معادل ۱۳ تن طلا که قبلاً خريداري شده و در آفريقاي جنوبي به صورت اماني طي ۲ سال گذشته نگهداري مي‌شد و به دليل شرايط تحريم و برخي کارشکني‌ها امکان انتقال به ايران را نداشت، براساس پيگيري‌هاي انجام شده در مذاکرات جاري در وين رفع مشکل شده و طي هفته گذشته در قالب ۳ محموله که آخرين آن به ميزان ۴ تن بود، وارد کشور و تحويل خزانه بانک مرکزي شد.

روزنامه‌هاي زنجيره‌اي به گونه‌اي ماجرا را پوشش داده‌اند که ۱۹ ماه بدعهدي آمريکا در اين زمينه مغفول مانده است.

به گزارش رجانيوز، هر چند اين خبر همزمان با دور نهايي مذاکرات براي رسيدن به توافق جامع، با استقبال قابل توجهي از سوي رسانه‌هاي حامي دولت مواجه شد، اما نکته قابل توجه درباره اين خبر آن بود که اساساً انتقال اين مقدار طلا مي‌بايست در دي ماه ۹۲ و پس از اجرايي شدن توافق ژنو يعني ۱۹ ماه پيش امکان‌پذير مي‌شده است، چرا که مطابق با يکي از بندهاي تعهدات طرف مقابل به ايران در «برنامه مشترک اقدام» موسوم به توافقنامه ژنو، طرف مقابل ملزم به رفع تحريم طلا و فلزات گرانبها در قبال انجام تعهدات از سوي طرف ايراني شده بود.

براساس توافق ژنو آمريکا متعهد بود که تحريم‌ها در قبال طلا و فلزات گرانبها را تعليق کند. اما آنچنان که رئيس بانک مرکزي گزارش داده، ظاهراً اين عمل به تعهدات تا روز پايان زمان تمديد يک‌ساله اين توافقنامه، يعني ۱۰ تير ماه ۹۴ هم انجام نشده است، و اين در حالي است که آمريکا با انتشار دو فهرست مفصل از برخي شرط و شروط ويژه براي لغو تحريم طلا و فلزات گرانبها، با نقض توافق ژنو، عملاً وعده‌اي که داده بود را لغو کرده و از اجراي اين تعهد به دليل شروط پنج‌گانه‌اي که اعلام کرده بود، صرف‌نظر کرده است. آمريکا در دو سند که به عنوان اسناد اجراي توافقنامه ژنو شناخته مي‌شود، لغو تحريم طلا و فلزات را منوط به ۵ شرط کرده و عملاً توافق صورت‌گرفته با ايران را که در آن قرار بود تحريم طلا و فلزات گرانبها بدون قيد و شرط رفع شود، نقض کرد.

يادآور مي‌شود بعد از تحريم بانک مرکزي، ايران بخشي از درآمد نفتي خود را با انتقال به ترکيه تبديل به طلا و آن را به داخل کشور منتقل مي‌کرد. در واقع بخش قابل توجهي از صادرات نفت و گاز ايران با ساير کشورها نظير چين، هند و ترکيه به دليل تحريم‌هاي مالي، از طريق تهاتر با طلا تسويه و طلا جايگزين دلارهاي نفتي مي‌شد. با اين کار بخشي از درآمدهاي نفتي به داخل کشور منتقل مي‌شد، پشتوانه ريال افزايش مي‌يافت و همچنين ضمن حفظ ذخاير ارزي و ارزش آنها، اين امکان به وجود مي‌آمد که دلار از حجم انبوهي از مبادلات حذف شود. در نتيجه ايران به اين وسيله مي‌توانست بخش مهمي از تحريم‌هاي غرب عليه خود را خنثي کند.

رجا نيوز نوشت: پس از توافق ژنو، عملاً ميزان واردات طلاي ايران نه تنها افزايش نيافت بلکه به صورت قابل ملاحظه‌اي نيز کاهش داشت، به نحوي که طبق آمار رسمي ترکيه از صادرات خود به ايران، از نوامبر ۲۰۱۳ (که ۲۴ ام اين ماه توافق ژنو امضا شد) تا پايان اکتبر ۲۰۱۴، يعني به مدت ۱۱ ماه تمام، هيچ واردات مستقيم و رسمي طلا از ترکيه صورت نگرفته است. آنچه در توافقنامه ژنو به عنوان امتياز تعليق تحريم طلا مطرح شد، با توجه به قيود بسياري که براي آن گذاشته شد، امکان رسيدن کشور به فايده‌اي هر چند اندک در اين حوزه را باقي نگذاشت.

سؤالي که مطرح مي‌شود اين است که وقتي آمريکا در مورد موضوعي که به صراحت در توافق ايران و ۵+۱ آمده است، به راحتي نقض عهد کرده و اجازه اجراي آن را نمي‌دهد، آيا قرار است به دنبال لغو تحريم‌هاي آمريکا و اروپا عليه ايران در توافقنامه‌اي که ميان ايران و ۵+۱ آنهم براي سال‌ها منعقد مي‌شود، از آمريکا انتظار عمل به وعده داشته باشيم!؟
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html